2014. júl 11.

Kezdeni kellene valamit a bringásokkal

írta: Jump In
Kezdeni kellene valamit a bringásokkal

Amikor valamilyen nagyobb visszhangot kiváltó baleset történik, mindig jönnek az okos kommentek, hogy KRESZ vizsgához kéne kötni a kerékpározást, elvégre ők is aktív résztvevői a közlekedésnek. Szerintem tanítani esetleg lehetne (külön bringásoknak szervezett tanfolyamokon, hogy országos biznisz is legyen benne), de kötelezni badarság volna. Ahogy én látom a KRESZ nem vagy hiányos ismerete a legkisebb gond. A legtöbb alkalmi bringásnál a kerékpározás alapjaival lenne érdemes indítani!

Miért? Sajnos lassan annyi szerencsétlenkedő bicóst látok, hogy érik bennem, hogy egy szép napon megállítom és helyben kioktatom valamelyiket. Néha már tényleg közveszélyes, amit néhány delikvens művel. Kezdjük ott, hogy mit keres az úton az a bringás, aki nem tud megállás, vagy életveszélyes imbolygás nélkül hátranézni? Miért engedik el gyereküket a szülők egyedül bringázni, ha az még a járdán sem tud kóválygás nélkül, biztonsággal tekerni? És mi jár a fejében annak a bringásnak, amelyik elesik miközben próbál felhajtani a járdaszegélyre? Talán nem alacsony szögben kéne rákanyarodni, okostojás! 1.jpg

Aztán magával a kerékpár hajtásával is sokaknál bajok vannak. A pedált teli talppal hajtják. Tekerés közben a térdük az "állukat verdesi", mert nem megfelelő magasságban van az ülés. Gyakori a "törésig" hajlított csuklók látványa, és ide sorolnám még a két ujj állandó fékkaron tartását is, utóbbit hiányként. Hasznos dolog, de ritka látvány. Vajon a kerékpárral közlekedők hány százaléka tudna 20 km/h-ról korrekt módon vészfékezni? Nem akarom tudni. És miért tesznek a gyártók egyáltalán váltókat a biciklikre? A helyes használatát  a többség hírből sem ismeri! Sehol nem váltanak, kattogva tekernek, keresztbe álló lánccal.

Nem állt szándékomban oktatni a népet, a posztot pillanatnyi felháborodásom szülte, de azért, hogy ne zárjam ezt a bejegyzést megjegyzendő információk nélkül, a következő néhány sorban leírom, mi szükséges biciklinkre ahhoz, hogy megfeleljen a 2014-es KRESZ szabályoknak. Mert láss csodát: rendesen felszerelt bicikliből is kevés van! 200 ropis bringán nem trendi a lámpa?

Kerékpártartozékok, amiknek RAJTA KELL LENNIÜK a biciklin:

  • fehér színű első lámpa (láthatóság legalább 150 m)
  • vörös színű hátsó lámpa (láthatóság legalább 150 m)
  • fehér színű első prizma
  • vörös színű hátsó prizma
  • két egymástól független fék
  • 2 borostyánsárga színű küllőprizma az első keréken (a hátsóra nem muszáj)
  • csengő


További hasznos infók: a KRESZ már megengedi a villogó világítást; a kerékpáros sisak viselete még mindig nem kötelező. Van itt még szabályozás láthatósági mellényre, miegymásra. Tessék kattintgatni!

Szólj hozzá

kerékpár bicikli kresz 2014 bringások